jak vybrat kompresor?
Zákazníci se nás často ptají na možnosti výběru vzduchového kompresoru z mnoha různých úhlů pohledu a parametrů. Při porovnání jednotlivých strojů ze široké nabídky trhu občas zapadnou důležité parametry a někteří prodejci i s technickými údaji různě čarují. Připravili jsme tak pro vás obsáhlého ale přehledného průvodce pro výběr toho správného kompresoru, který si můžete projít v klidu a pohodlí.
1. Rozdělení vzduchových kompresorů
- Pístové kompresory
- Šroubové kompresory
- Ostatní kompresory
2. Dle čeho vybrat kompresor
- Charakter provozu
- Technické parametry
- Obchodní parametry
3. Údržba kompresoru
4. Závěrem
1. Rozdělení vzduchových kompresorů
Opět se budeme snažit vyhnout zahlcováním informacemi. Pokud máte zájem o technickou erudici, základy poslouží přehled v této tabulce. My se budeme držet dvou zdaleka nejrozšířenějších typů pro dílenské použití a to pístových a šroubových kompresorů, ostatního se jen lehce dotkneme. Pokud touužíte po trochu podrobnějším rozdělení, najdete jejk na tomto odkazu na Wikipedii.
A. Pístové kompresory
Nejrozšířenější kategorií vzduchových kompresorů jsou dozajisté kompresory pístové. Projdeme si jednotlivé typy a technologie od těch nejjednodušších malých bezolejových kompresůrků po velké průmyslové stoje. Stále však zůstáváme v rovinách kompresorů pro běžný trh, vynecháme tak velké stacionární pístové či boxerové pístové kompresory, kterými se například pražšké ČKD proslavilo po celém světě a i v dnešních dobách již pod vedením skotského Howdenu tyto kompresory stále servisuje a udržuje v chodu v desítkách průmyslových chemických, těžařských a energetických podnicích.
Bezolejové kompresory
Jen pro úplnost uvedeme i tuto kategorii vzduchových kompresorů. Jedná se o malé drobné pomocníky do dílniček a k pracovním ponkům, jsou v hodné například k čištění ofukováním či huštěním domácího bicyklu. Jejich poznávacím znamením jsou malé rozměry vhodné pro jejich přemístování, napájení 220 / 230 V, nízká cena v jednotkách tisíci korun. Většina kompresorů jsou také bez vzdušníků, ale občas lze narazit i na variantu s malým vzdušníkem 10 - 25 l. Kompresory nemají většinou řemenový převod, jsou tedy rozměrově kompaktní, ale jejich provoz běží ve vysokých otáčkách. Hlavní charakteristikou je však jednoduché bezolejové provedení malé jednotky. To velmi usnadňuje jejich používání, jelikož se o doplňování a zejména o likvidaci použitého kompresorového oleje nemusíte starat, z principu je to však pro kompresorovou jednotku jasný osud její trvanlivosti, kdy dochází k velmi rychlému opotřebení třecích ploch a z principu takto levhého výrobku není ani počítáno s jeho možným servisem či výměnou jednolivých dílů. V naší nabídce tyto kompresory ani nenajdete.
kompresory s vodorovným vzdušníkem
Zdaleko nejrozšířenější kategorií jsou olejové pístové kompresory a z nich začneme největší klasikou a to stroji s ležatým vzdušníkem. Tyto vzduchové kompresory jsou téměř všudypřítomné a to pro široké potřeby stlačeného vzduchu v dílnách řemeslníků, truhlářů či zámečníků, autoservisech a manších výrobnách. Hlavní výhodou je jejich jednoduchá a ověřená konstrukce, kterou je možné vyrábět ve vysokých sériích a tím držet výslednou přijatelnou pořizovací cenu. Základní a nejprodávanější typy vzduchových kompresorů jsou pístové s ležatým vzdušníkem, klasika.
Vertikální kompresory
Často oznáčovány také jako kompresory se stojatým vzdušníkem jsou ideální volbou pokud máte prostorově menší dílnu, jsou totiž které jsou velmi skladné, bohužel z principu přiházejí o svou mobilitu a jsou tak pouze stacionární, při převozu by byli při své váze velmi nestabilní.
Vysokotlaké kompresory
vycházejí z klasických kompresorů, využívají ale zesílenou odolnější konstrukci jednotky i vzdušníků a jejich uplatnění je ve speciálních výrobních průmyslových aplikacích, kde je předepsán provozní tlak 12 až 15 bar.
Odhlučněné kompresory
mají svůj základ v pístových kompresorech s ležatým vzdušníkem, jsou však navíc opatřeny akustickým krytem označovaným někdy jako karoserie, který použitím speciální konstrukce a použitých materiálu dokáže kompresor výrazně odhlučnit (až o desítky % akustického hluku db), ale souběžně nezamezí jeho nutnému vysoko-objemovému chlazení. Používá se všude tam, kde se blízko kompresoru pohybují lidé. Snížením hlučnosti ubývá jejich stresu a únavy a na mnoha pracovištích tyto stroje dokonce vyžaduji hygienické hlukové normy. Za to šroubové kompresory již z principu nepotřebují náročné odhlučnění jelikož nedochází k převodu točivého pohybu z elektromotoru na úvraťový pohyb pístů u kterého zákonitě vznikají vibrace, ale vše je pouze v točivém pohybu a kompresor tak běží velmi tiše a bez vibrací.
Bezolejové kompresory
jsou zastoupeny na trhu průmyslových strojů asi 20% z celkového objemu. Mají zásadní konstrukční úpravu a to že nepoužívají pro svůj provoz žádný olej a výstupní vzduch je tak naprosto čistý a nezávadný, což je oceňují zejména ti nejlepší autolakýrníci a airbrushers. Výraznější zastoupení však mají v potravinářství a farmacii / medicíně, kde jejich použití přímo vyžadují normy. Jsou to tak kompresory pro pohyb tekutin ať už jako kompresory na pivo, víno či nealko v restauracích či přímo ve stáčírnách a pivovarech. Malé bezolejové kompresory používají pístový pohon a jsou také označovány jako dentální a používají se pro pohon stomatologických nástrojů. Větší kompresory se pak používají při výrobě a balení potravin či při výrobě léků. K pístovým a šroubovým se v této kategorii kvůli svým jedinečným vlastnostem občas přidávají i spirálové kompresory, do jejich výroby se však pouští jen ty nejlepší firmy na světovém trhu.
B. Šroubové kompresory
Šroubové kompresory byly ještě na konci minulého tisíciletí unikátní technologií používanou jen ve velkých průmyslových oborech s vysokými nároky na údržbu. Díky vývoji nových počítačových modelů konstrukce a pokroku v obrábění je dnes možno vyrobit i relativně malé šroubové kompresory za dříve nepředstavitelně nízké náklady, bohužel předsudky o složitosti v mnohých stále přetrvávají. Tyto kompresory při malých zástavbových rozměrech dosahují vysokých výkonů a zejména bezprecedentní účinnosti více jak 90 % a tím jsou maximálně efektivní vůči spotřebovanému proudu. I dnes se do samotné výroby šroubovic pouští jen pár největších továren v Evropě a od nich je nakupuje mnoho dalších producentů, kteří je dále zapracovávají do svých kompresorů. U menších typů jsme dnes schopni dostat i na částky hluboko pod 100 tis czk , největší provozní nevýhoda této technologie však stále zůstává a to její určení pouze pro pravidelný odběr a nepřerušený běh, kdy není vhodný pro stálé nárazové zapínání a vypínání, pro které je vhodnější pístový kompresor, jelikož při vypnutí chodu klesá teplota oleje a tím i jeho hlavní vlastnosti, při častějším vypínání se tak šroubovice kompresoru rychleji opotřebovávají.
Velkým trendem posledních let jsou šroubové kompresory s frekvenčním měničem, který dokáže inteligentně korigovat výkonnost a tím výrazně snižuje nejen opotřebení samotného kompresoru, ale zejména šetří náklady na spotřebu proudu a tím vylepšuje bilanci energetické účinnosti až o d 20% . Téměř u všech situačních výpočtů pro firmy nám jeho návratnost vyjde v horizontu 1 až 2 let, každý další rok již generuje provozní úspory.
Pro textilní, elektrotechnický, farmaceutický či potravinářský průmysl a všude tam, kde normy vyžadují použití bezolejové technologie se dodávají bezolejové šroubové kompresory. Po zdokonalení 3D modelací a poznatků z tribologie se materiály šroubovic kompresoru dostali tak daleko, že jsou již dnes používaná i v technologických aplikacích, kde nejsou vyloženě vyžadovány, ale vzhledem k jejich velmi snadnému, nenáročnému a ekologickému provozu, který neprodukuje velké množství použitého drahého oleje, se stávají stále populárnějšími.
C. Ostatní kompresory
Běžně se lze setkat ještě s lamelovými a spirálovými kompresory. Pro velké chemické závody se mimo obřích pístových boxerových kompresorů používají také axiální turbokompresory či moderní převodové kompresory, ale to už bychom se dostali do úplně jiných rovin.
Lamelové kompresory
Spirálové kompresory
1. Dle čeho vybrat kompresor
Můžete se dočíst o obrovském množství různých důležitých parametrů, ale většinou se jedná o marginálie, které se projevují jen v dlouhodobém provozu ve velkých průmyslových výrobnách, naprosto nejdůležitější je se správně zorientovat v několika hlavních parametrech a pak nikdy neuděláte špatné rozhodnutí. Tím prvním jsou technické parametry a tím druhým ty obchodní.
A. Charakter provozu
Tím prvním parametrem bude samotné určení použití vzduchového kompresoru a to, zda se bude používat v dílně pro občasné použití nebo jako důležitý pracovní stroj pohánějící zásadní nářadí pro vaši práci nebo výrobní stroj či technologii
Pístové kompresory
Zdaleka nejpoužívanějšími vzduchovými kompresory jsou ty pístové. Používají se jak opravdu malé stroje pro domácí a hobby použití tak velké průmyslové pomaloběžné stroje. Jednoduché doporučení pro horní hranici použití, kdy je ještě kompresor vhodný pro použití, než přijdou na řadu kompresory šroubové, je průměrný proběh v pracovní době 33 %, tj. z doby práce 1 hod by měl kompresorová jednotka běžet maximálně třetinu touho časua a zbytek být v klidovém stavu. Limitní hranice pro elektromotor je maximálně 20 spuštění za hodinu. Tyto hodnoty jsou pouze přibližné, ale v první kroku se možné si podle nich udělat první představu o správnosti výběru. Samotné určení jednotlivých olejových pístových kompresorů si přestavíme pod populárními názvy:
nárazová potřeba vzduchu = pístový kompresor
Hobby kompresory
Pokud hledáte jednoduchý rychloběžný kompresor na domácí kutilské použití, pro drobné údržby, dofukování pneumatik či jednoduché pomalé stříkání nátěrových hmot, stavbu domu či například profuk závlahy před zimou atp, bude vaší volbou pravděpodobně stroj s přímým provedením (propojení kompresorové jednotky a elektromotoru) v sekci hobby a nejlepší volbou bude si počkat na akční leták a následně navštívit hobbymarket. Velkou nevýhodou těchto kompresorů je vysoká rychlost běhu a tím i vysoké zahřívání zpravidla hliníkových bloků válce, které nevydrží soustavné zatěžovaní a budou se přehřívat a velmi rychle se ocitnou na hraně své životnosti. Bloky jsou navíc zpravidla z jednoho kusu a nejdou tak opravovat a vyměňovat.
Tyto kompresory bývají zpravidla pouze na 220 / 230 V či dokonce pouze 12/24 V . Klasické výkony jednostupňových hobby kompresorů bývají: od 0.75 – 2 hp (0,5 – 1,5 kw), vzdušníky 25 – 100 l, výtlačný výkon cca 100 l / min.
Profi kompresory
Kompresor jako pracovní prostředek kde je důležitá výdrž a kvalita, potřebujete profesionální pomaloběžný kompresor s pohonem prostřednictví řemene a litinovým válcem. Řemen totiž zajišťuje převod otáček mezi elektromotorem a kompresorovou jednotkou, čímž i přes malé ztráty v ústrojí zajišťuje 2 až 3 nižší otáčky kompresoru (a tedy i opotřebení) a tím 2 až 3 násobně prodlužuje jeho životnost, což je naprosto zásadní parametr a přesně tím můžete rozlišit malé jednoduché kompresory od těch profesionálních. Litina dokáže daleko lépe odolávat vysokým teplotám, s odlitky se však hůře pracuje a mohou mít v sobě mikro-praskliny, které se léty zahříváním a vibracemi při používání zvětšují až prasknout. Občas tak vidíte i zastaralé nehospodárné designy celo-litinové bloky 2 či 3 válcových kompresorů, které bývají většinou rukopisem čínským výrobců, kteří nezvládají velkosériovou technologii hliníkových odlitků. Riziko prasklin těchto bloků a hlav zbytečně vysoké vzhledem k tomu, že k zahřívání dochází pouze v těle válce, kde je pro tento účel vždy také typické chladící žebrování, všude jinde je naopak ideálním materiálem právě hliník. Asijští výrobci zpravidla používají pro své výrobky recyklované železné šroty a z naší zkušenosti bohužel víme, že při nedokonalé technologii vzniká porózita i na vnitřních opracovaných válcích.
Klasické napětí těchto vzduchových kompresorů bývá již třífázové 380/400 V, výkony mezi 2 – 4 hp, vzdušníky 100 – 200 litrů, výtlačného výkonu 150 – 300 litrů / min.
Průmyslové kompresory
Tyto kompresory zpravidla ve větších výkonech motorů (4 hp a výše) a vzdušníků ( 200 l a výše) poskytují již opravdu kvalitní a odolné provedení všech komponenty a při stále malých rozměrech a reltivně nízkých příkonech elektromotorů nabízí díky vícestupňové (z pravidla 2 stupňovému) plnění vysokou účinnost a efektivitu tedy hodně stlačeného vzduchu za málo spotřebovaného (a drahého) proudu při vysoké životnosti stroje.
Šroubové kompresory
Druhým nejrozšířenějším typem vzduchového kompresoru jsou šroubové. Pokud hledáte kompresory pro stále použití pro několik sad nářadí či stroje, průmyslovou výrobu pohánějící výrobní technologie atp., hledáte šroubový kompresor. Tyto výrobky nemají kategorie hobby , jde pouze o jakostní vyspělé průmyslové stroje. K nim se podrobněji vrátíme v sekci 2B níže.
stálá potřeba vzduchu = šroubový kompresor
B. Technické parametry
Výkon motoru
U kvalitních značkových pístových olejových kompresorů s převodem řemenem je tento parametr (někdy jako příkon) běžně uváděn jako jeden z hlavních, jednoduše totiž ihned zařadí kompresor do výkonové skupiny ( 0,5 az 1,5 hp = malé kompresory, 1,5 – 3 = střední kompresory, 4 – 20 hp = velké kompresory). Často tak zákazník vybere kompresor chytře dle výkonu a naddimenzuje ho na budoucí spotřebu. Pokud se chcete trefit přesněji a kompresor vybrat šetrně vzhled k potřebným parametrům, je nutné sledovat zejména výtlačný výkon v porovnání se předpokládanou spotřebou vašeho nářadí či stroje jež má kompresor pohánět.
Výtlak
Výtlačný výkon vzduchu (Delivered air) je vlastně ten nejdůležitější parametr každého kompresoru i když se většinou neobjevuje v názvech výrobků a někteří výrobci ho dokonce ani oficiálně neuvádějí, což by měl být vždy moment, který by vás měl zarazit. Určuje totiž to hlavní, kolik stlačeného vzduchu kompresor vyrobí a dodáva a tím tedy ukazuje, co je kompresor schopný pohánět. V našich končinách metrické soustavy se uvádí jako litry za minutu (l/min) či metry krychlové za minutu (m3/min) nebo jako imperiální ekvivalent CFM ( Cubic feet per minute – tedy kubické stopy za minutu) a to většinou při hodnotě 6 – 7 barů (nejčastěji 6,2 bar). U kompresorů se dá tento údaj odvodit od údaje objemu nasávaného vzduchu (displacement air ), který je pochopitelně vyšší a nepoctivý prodejci si tak myslím, že vypadá lépe a někdo si ho třeba zamění. V praxi je ale to nic neříkající údaj a nedá se k ničemu použít. Hlavní je přeci, co z nasátého vzduchu dokáže technologie kompresoru stlačit a vyrobit resp. kolik stlačeného vzduchu dokáže dodávat a není pro nás vůbec důležité, kolik k tomu potřebuju vzduchu nasát. Tento poměr nasávaného vzduchu vůči výtlačnému se pohybuje mezi 60% u levných méně kvalitních kompresorů, po běžných 70% až k hranici 80 % u nejkvalitnějších evropských a japonských kompresorů. Pokud tedy tento údaj prodejce raději neuvádí, určitě si sami domyslíte, na které z těchto hranic asi leží.
S přihlédnutím k parametru příkonu elektromotoru tento údaj také určuje účinnost vzduchového kompresoru a tedy tím parametr, kolik vyrobí vzduchu pro vaše použití ze spotřebovaného elektrického proudu. Tento zásadní parametr efektivity stroje resp. jeho účinnosti je závislí zejména na vyspělosti jeho technického návrhu a kvality použitých materiálů v závislosti na použití moderních poznatků tribotechniky v praxi, tedy pečlivého zkoumání působnosti jednotlivých třecích materiálů při různých zátěžích a teplotách v součinnosti s využitím výzkumů o olejích a mazivech. V souhrnu se tedy podívejte na udávané spotřeby vzduchu pro nářadí či stroje, které chcete pohánět a následně kompresor o alespoň 30 % naddimenzujete, aby si mohl odpočinout a zchladit mezi cykly běhu, měli jste rezervu na rozběh pístového motoru či ztráty v tlakovém okruhu.
Tlak vzduchu
Asi poměrně jednoduchý parametr, který je však třeba hlídat. Malé kompresory mívají většinou max. výtlačný tlak vzduchu (Maximal final presure)6 až 8 bar, klasické 10 bar, špičkové evropské stroje mají koncový tlak až 11 bar a vysokotlaké kompresory až 15 bar. K tomuto parametru tlaku se jednotka dostane přes kompresní poměr, který je závislí na počtu kompresních stupňů. Samotný rozsah klasického tlakového spínače bývají 2 bar pro vypnutí a kompresorové jednotky a opětovného zapnutí a zahájení dofukování vzdušníku. Tedy u klasického kompresoru s maximální přetlakem 10 bar, bude kompresor běžet do té doby, dokud nebude vzdušník plný na tento tlak a vypne. Následně budete například používat ofukovací pistol či rázový utahovák a až klesne tlak ve vzdušníků o zmíněné 2 bary (na 8 bar), tlakový spínač dá automaticky povel pro rozběh motoru a následně kompresor opět začne pracovat a vhánět vzduch do vzdušníku a to až do dosažení 10 bar, kdy opět automaticky tlakový spínač vypne kompresor a tak stále dokola.
Objem vzdušníku
Dalším klasickým orientačním prkem při prvním pohledu na pístový nebo šroubový kompresor je velikost jeho vzdušníků (receiver volume), který také někdy zaslechnete označovat starším výrazem větrník. Samotná funkce tlakové nádoby je vlastně zásobník energie, která je připravena k okamžitému použití a to i při nárazově vysokém odběru. Pokud by vzdušník nebyl k dispozici či by byl nedostatečně velký, bylo by nutné čekat na rozběhnutí kompresoru postupnému zvyšování dodávek vzduchu po zahřátí oleje a tedy dosažení ideálních parametrů.
Počet otáček kompresoru
Kompresní stupně
Kvalita vzduchu
Pro většinu potřeb opět poměrně nedůležitý parametr, jelikož profesionální průmyslové kompresory jsou vybaveny vstupními vzduchovými filtry a výstupními odlučovači / odkalovači oleje, které plně postačují pro dílny či autoservisy. Pokud však potřebujete kompresor pro pohon složitých strojů či pro hlídanou potravinářskou výrobu, náročnou textilní, farmacii , či dentální / stomatologickou praxi, je nutné se seznámit s normou ISO 8573 a jejími třídami 0 - 7 čistoty vzduchu sledující částice prachu, oleje a vlhkosti. U prachové částice se běžně uvádí, že v ovzduší jsou desítky milionů prachových částic na každý metr krychlový, ve výrobních prostorech často i násobně více a drtivá většina těchto velmi malých neviditelných částic je menší než 2 μm (tedy dva mikrometry, částečky tisíckrát menší než milimetr). Díky těmto částicím cítíme vůni či zápach a takto malé částice běžné filtry a odlučovače nemají šanci zachytit. Olej se dostává do média z mazání kompresoru i když je konstrukcí a provedením stroje tento jev maximálně eliminován. Prach i olej lze odstranit za použití speciálních následných filtrů. Poslední je vlhkost, která vzniká z kondenzované vzdušné vlhoksti na vnitřních částech kovových částí při rozdílných teplotách a bývají to až litry tekutiny. Tento jev jde odstranit použitím vhodných sušiček vzduchu. Tyto parametry lze tedy porovnat s požadavky stroje a s možností použití úpravy vzduchu filtry a sušičkami čí rovnou použít bezolejový kompresor, nic složitého, klasický postup, rádi Vám s tím pomůžeme. Nejsnadnější pravidlem je, že pokud je olej nežádoucí, můžete velmi složitě řešit jeho odstranění z tlakového vzduchu vycházejícího z kompresoru, nebo velmi jednoduše pořídit kompresor bezolejový a tím snížit provozní náklady, neřešit velmi složité nakládání s nebezpečnými látkami dle zákona (použitý olej), šetřit životní prostředí a mnoho dalších plusů použití této moderní technologie, která je velkým trendem posledních let.
Napětí
A nyní už jen zkontrolovat, že jsme neopomněli správné napětí 220/ 230 V či 380 / 400V (50 hz), kdy ze zkušenosti víme, že maximální vhodný výkon pro napětí 220/230 V je do výkonu motoru max 2 hp. Dále zkontrolujeme, zda máte připraveny pro stroje správné jističe (domácí „světelné“ jističe A a B jsou málo, potřebujeme motorové jističe třídy C či D), jelikož při startu elektrického motoru z klidu vznikají vždy vysoké rozběhové proudy.
další doplňkové parametry
Prověříme dostatek místa na umístění kompresoru a to i okolo něj, aby mohl správně chladit / odvádět teplo, na druhou stranu nesmí být kompresor umístěn volně ve venkovním prostředí, kde se bude v létě na přímém slunci přehřívat a v zimě bude použití olej velmi hutný a nebude dosahovat ideální viskozity, což bude velký problém při každém rozběhu a dlouhodobě se to odrazí na nákladech za elektrický proud a zejména na vnitřním opotřebení jednotky. Při jeho umístění co nejdále od pracovního prostředí lidí se prodlužují tlakové rozvody pro přívod pracovního vzduchu a tím se zákonitě zvyšují tlakové ztráty v tomto okruhu a proces výroby vzduchu se prodražuje, pokud bude tedy umístěn poblíž pracovního prostředí lidí a obtěžoval by je svým hlukem a mohl tak i překračovat hlukové normy, můžeme využít odhlučněného kompresoru, který je schovaný v akustickém krytu a snižuje hladinu hluku o desítky procent.
Z principu není vhodné kompresor umísťovat na prašné prostředí, kde se budou rychle zanášet filtry a pokud nebudou často měněny, budou se nečistoty dostávat do jednotky kde budou působit nárůst opotřebení vnitřních ploch a snižování kvality výstupního vzduchu
C. Obchodní parametry
Kvalita provedení
Zní to jako velmi obecná fráze, ale při nákupu drahého stroje je nutné přemýšlet chytře a dlouhodobě a zohledňovat samotnou kvalitu stroje, aby nebyl poruchový a nenutil omezovat či dokonce zastavovat poskytovýní vaší služby či výroby, aby nebyl po letech drahý na provoz a údržbu či aby si i po letech udržel svou hodnotu a dal se stále kvalitně prodat když si budete chtít pořídit větší. Kvalitu poznáte snadno dle výbavy jednotlivých strojů, kterou nabízejí či o kterou jsou naopak osekány. Obecně rozlišujeme výrobce a to v levnějších kategoriích (hobby), kde je zejména kladen důraz na cenu (a marži velkoprodejce), z těchto důvodů je drtivá většina těchto kompresorů vyráběna v asijských zemích. Často je jejich původ přiznán, často jsou však také prodávány pod různými značkami a brandy tvářícími se jako evropské zavedené společnosti, ale věříme, že všímavý zákazník nenaletí a dokáže si najít relevantní informace, což dokazujete například čtením tohoto článku… U dražších provedení (cca 20 000 tis) už se začínáme setkávat i s výrobky opravdu v Evropě vyráběnými podle tradičních standardů kvality a náročných kvalitativních kontrol či dodržování standardů ISO 9000. V Evropě je naprosto jasným lídrem Itálie, odkud pochází i většina německých pístových kompresorů. Rukopis asijské a evropské konstrukční školy je velmi rychle rozpoznatelný a při troše všímavosti se tyto rozdíly uvidíte velmi rychle i vy a nenecháte se napálit různými „marketingovými omáčkami“. Pro evropské výrobce jsou zajímavé zejména šroubové kompresory a speciální průmyslové technologie s vyšší přidanou hodnotou a tím i zajímavější marže oproti levným asijským kopiím.
Záruka
To je asi to nejsnazší a nejjistější, podívat se na délku záruky a zeptat se, jestli ji firma skrytě podmiňuje nějakými smlouvami o servisních prohlídkách a podobnými fintami či je to jen jednoduchá a poctivá záruka na kvalitu.
Cena
Alfa a omega obchodu. V dnešním světě je plno firem, které mají více zaměstnanců na kouzelném marketingovém oddělení než ve vývoji či výrobě. Buďte ale vždy ostražití před zvláštně výhodnými nabídkami od překupníků a pokoutných e-shopařů, aby s uspořené stokoruny nebyl ve výsledku spoustu nepříjemností a mnoho hodin ztraceného času při jejich nápravě, protože čas je to nejcennější.
TIP . Jen závěrem jedna naše rada, často při rozhodování zákazníků vídáme různé citové preference, vazby a tendence k náklonnosti k určité značce , což je správné u nákupu nábytku či možná osobního vozu, ale při nákupu pracovního stroje jde vždy především o čistá fakta a parametry, je to výrobní prostředek, který musí zejména fungovat a vydělávat. Vybírejte tedy s rozvahou a chladnou hlavou.
3.Udržba, servis a revize kompresoru
Možná to k tomuto článku úplně nepatří, ale neodpustíme si z lásky ke strojům jen pár vět závěrem o jejich údržbě. Najdete mnoho složitých předpisů a plánů údržby atp., ale základ je snadný.
Pístový kompresor umístěte někam do větraného prostředí, jinak ho upečete, nastavte si tlak a po pár dnech (cca 50 – 100 hod) vyměňte první olej, co byl v kompresoru. V novém kompresoru je přeci jen trochu nečistost z výroby a také v něm mohl několik měsíců už být, než se k Vám dostal. Dále olej dolévejte, ale nejpozději každý rok ho vyměňte, samotné dolévaní nestačí, je to jako u auta či motorky, malé šupinky kolují v jednotce a ničí ji, navíc olej nasává vzdušnou vlhkost a ztrácí své schopnosti. A ptáte se nás, jaký že olej pro pístový kompresor? Výrobců jsou stovky a upřímně? Je to úplně jedno, opravdových výrobců je pár, kteří to stáčejí pro mnoho značek, tak že klidně levný olej, ale měnit co nejčastěji než alibisticky nalít drahý olej a jen ho roky dolévat. Dále už jen hlídat opotřebení řemenu a vypouštět spodním ventilem kondenzát vody a olejových par, který nejen že snižuje objem využitelného vzdušníku ale zejména pozvolna rozežírá nádobu zevnitř i když má tu nejkvalitnější antikorozní ochranu. Toto odvzdušnění provádějte ideálně při vypuštěném tlaku ze vzdušníku. Jednou za čas by jste však i přesto měli využít revizního technika na provedení většího servisu. Servis můžeme rozdělit na doporučený a zákonný. Doporučený servis je vždy výsadou uvědomělých majitelů stroje, protože i když není servisní prohlídka zdarma, šikovný technik umí za pár stokorun předejít někdy až fatálním následkům a to i dobře mířenou radou. Pokud máte výrobek v záruce, je to vždy pro Vás jistota, že postupujete správně a záruka tak bude stále platná. Druhou částí jsou revize vyžadované ze zákona a to zkoušky elektrických rozvodů a revize tlakových nádob dle vyhlášky 18/1979 Sb. a normy ČSN 69 0012. Na tyto normy se podíváme v dalším samostatném článku viz:
U šroubového kompresoru je situace jiná, bývá používán u průmyslových aplikací a většinou závislých hodně strojů a lidí je absence roční revizní prohlídky technikem velkým hazardem, který si snad každý dokáže jednoduše spočítat na případných ztrátách z prostojů výroby. Cena za pravidelné revizní prohlídky jsou u těchto strojů zanedbatelné vůči možným nákladů na poškození drahého sofistikovaného stroje či dokonce výpadky ve výrobě.
Bazarové kompresory
A poslední krátká zmínka bude o kategorii kompresorů bazar. Pokud jde o použité vzduchové kompresory, pro nenáročné občasné dílenské použití mohou být vhodnou volbou, je to však jako hra Černý Petr. Vždy je vhodné se zamyslet, z jakého důvodu je kompresor prodáván a zda se vyplatí ušetřit pár desítek procent oproti ceně nového kompresoru, když o starém kompresoru absolutně nic nevíte. To, co je opravdu důležité, je očím skryto uvnitř jednotky a bez kompletního rozebrání, revize a testování ve zkušebně, které by zabralo mnoho hodin a tak i tisíce korun v nákladech, nelze stav stroje ověřit. Je to jako u dodávkového vozu pro každodenní práci, opravdu se se vyplatí koupit 10 let starý vůz, který vás často nechá na holičkách a vy tak bude přicházet o tržby s nedokončených zakázek či průtahů a tím poškození dobré pověsti, navíc po celou dobu za menšího pracovního pohodlí a po nevyhnutelně bude po pár letech z kompresoru naprosto bezcenný šrot. Navíc je nutno počítat s tím, že kompresor má mít za sebou i velkou nákladnou revizní tlakovou zkoušku vnitřní nádoby (po 9 letech), bez kterých jej nelze oficiálně používat a pokud čeká na vás, budou to další vícenáklady. Posledním podstatným faktorem je značná ztráta tabulkových výkonů, kdy postupem času přirozeně kompresorová jednotka ztrácí svou těsnost a tím i kompresní poměr, po 10 letech provozu průměrně o 20 - 30 % původních výkonů.
4. Závěrem
Věříme, že jste nalezli odpovědi na veškeré vaše otázky a pokud ne, neváhejte se na nás obrátit, rádi vám poradíme na kontaktech:
607 774 698